safar wanita tanpa mahram (bhg 1)

ini adalah koleksi kata2 ulamak dulu2 ttg safar bagi wanita tanpa mahramnya:

imam an-nawawi dlm sharh sahih muslim (9/103-104) [isu: kenapa berbeza bilangan hari dlm pelbagai riwayat, hukum safar tanpa mahram bagi haji wajib, hukum safar tanpa mahram bagi selain haji wajib dan hijrah dari negara kuffar]:

قال العلماء اختلاف هذه الالفاظ لاختلاف السائلين واختلاف المواطن وليس في النهي عن الثلاثة تصريح بإباحة اليوم والليلة أو البريد قال البيهقي كأنه صلى الله عليه و سلم سئل عن المرأة تسافر ثلاثا بغير محرم فقال لا وسئل عن سفرها يومين بغير محرم فقال لا وسئل عن سفرها يوما فقال لا وكذلك البريد فأدى كل منهم ما سمعه وما جاء منها مختلفا عن رواية واحد فسمعه في مواطن فروى تارة هذا وتارة هذا وكله صحيح وليس في هذا كله تحديد لأقل ما يقع عليه اسم السفر ولم يرد صلى الله عليه و سلم تحديد أقل ما يسمى سفرا فالحاصل أن كل ما يسمى سفرا تنهى عنه المرأة بغير زوج أو محرم سواء كان ثلاثة أيام أو يومين أو يوما أو بريدا أو غير ذلك لرواية بن عباس المطلقة وهي آخر روايات مسلم السابقة لا تسافر امرأة الا مع ذي محرم وهذا يتناول جميع ما يسمى سفرا والله أعلم

وأجمعت الأمة على أن المرأة يلزمها حجة الاسلام اذا استطاعت لعموم قوله تعالى ولله على الناس حج البيت وقوله صلى الله عليه و سلم بنى الاسلام على خمس الحديث واستطاعتها كاستطاعة الرجل لكن اختلفوا في اشتراط المحرم لها فأبو حنيفة يشترطه لوجوب الحج عليها الا أن يكون بينها وبين مكة دون ثلاث مراحل ووافقه جماعة من اصحاب الحديث وأصحاب الرأي وحكى ذلك أيضا عن الحسن البصرى والنخعى وقال عطاء وسعيد بن جبير وبن سيرين ومالك والأوزاعي والشافعي في المشهور عنه لا يشترط المحرم بل يشترط الأمن على نفسها قال أصحابنا يحصل الأمن بزوج أو محرم أو نسوة ثقات ولا يلزمها الحج عندنا الا بأحد هذه الأشياء فلو وجدت امرأة واحدة ثقة لم يلزمها لكن يجوز لها الحج معها هذا هو الصحيح وقال بعض أصحابنا يلزمها بوجود نسوة أو أمرأة واحدة وقد يكثر الأمن ولا تحتاج إلى أحد بل تسير وحدها في جملة القافلة وتكون آمنة والمشهور من نصوص الشافعي وجماهير أصحابه هو الأول

واختلف أصحابنا في خروجها لحج التطوع وسفر الزيارة والتجارة ونحو ذلك من الأسفار التي ليست واجبة فقال بعضهم يجوز لها الخروج فيها مع نسوة ثقات كحجة الاسلام وقال الجمهور لا يجوز الا مع زوج أو محرم وهذا هو الصحيح للأحاديث الصحيحة

وقد قال القاضي واتفق العلماء على أنه ليس لها أن تخرج في غير الحج والعمرة الا مع ذي محرم الا الهجرة من دار الحرب فاتفقوا على أن عليها أن تهاجر منها إلى دار الاسلام وإن لم يكن معها محرم

inshaAllah lain kali nk letak kalam al-baghawi dan ibn hajar al-‘asqalaani.

mulahazah berkenaan takrifan bareed:

ملاحظة : مسيرة اليوم ثمانية فراسخ, والبريد : نصف يوم , فكل يوم بريدين , أي : أربع فراسخ , والفرسخ ثلاثة أميـال , والبريد إثنا عشر ميلاً , , فمسيرة اليوم أربعة وعشرون ميلاً , والميل ما يقرب من 1.8 كيلوا , كما قيل :
إن البريد من الفراسخ أربع *** والفرسخ ثلاث أميال فلتسمعوا .ومسيرة اليوم والليلة أربعة بُرد , أي : ستة عشر فرسخا , أي ما يقارب ثمانية وأربعون ميلاً , أي : ما يقارب 86.4 كيلومتر .
اليوم = 2 بريد ………………….. اليوم والليلة = 4 بريد
البريد = 4 فراسخ ……………….. البريد = 4 فراسخ .
الفرسخ = 3 أميال ………………….. الفرسخ = 3 أميال .
إذاً :
اليوم = 2 بريد = 8 فراسخ = 24 ميلا = 43.2 كيلو .
اليوم والليلة = 4 برد = 16 فرسخ = 48 ميلاً = 86.6 كيلو .

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=38238


2 responses to “safar wanita tanpa mahram (bhg 1)

  • y.mercury

    ibn hajar in fathul bari quoted al-baghawi saying:
    قال البغوي لم يختلفوا في أنه ليس للمرأة السفر في غير الفرض الا مع زوج أو محرم الا كافرة أسلمت في دار الحرب أو اسيرة تخلصت وزاد غيره أو امرأة انقطعت من الرفقة فوجدها رجل مأمون فإنه يجوز له أن يصحبها حتى يبلغها الرفقة

    berkata imam al-baghawi: ulamak tidak berselisih bhw tidak boleh seorg wanita utk bermusafir pada perkara2 yg bukan fardhu melainkan dgn suami atau mahram, kecuali seorg wanita kafir yg memeluk islam di negara kafir harbi atau tawanan yg melepaskan diri atau wanita yg dicicirkan oleh temannya/kafilahnya yg kemudian ditemui oleh seorg lelaki yg amanah, maka harus baginya menemani wanita itu hingga sampai kpd teman/kafilah wanita tersebut.

  • y.mercury

    terjemahan kalam al-nawawi dlm post di atas (2 perenggan terakhir yg paling penting):

    kata al-nawawi:
    kata para ulamak, perbezaan lafaz2 (lafaz2 bilangan hari di mana seorg wanita diharamkan bermusafir tanpa mahram) ini adalah kerana berbezanya org2 yg menyoal dan ia terjadi pada kesempatan2 yg berlainan. dan tidaklah pada larangan safar tiga hari menunjukkan keharusan bermusafir sehari dan semalam atau separuh hari (bareed). kata al-baihaqi, seolah2 nabi dahulu ditanya tentang wanita yg bermusafir 3 hari tanpa mahram maka baginda menjawab “tidak boleh”, dan juga pernah ditanya tentang dua hari tanpa mahram maka baginda menjawab “tidak boleh” dan ditanya tentang safarnya untuk satu hari dan baginda menjawab “tidak boleh”, dan begitu jugalah keadaanya halnya dgn separuh hari, maka setiap seorang dari mereka (penyoal2 itu) meriwayatkan apa yg mereka dengar, dan apa yg datang darinya berbeza2 dari satu riwayat, kerana dia mendengar pada banyak kejadian dan meriwayatkannya sekali begini dan pada kali berikutnya begitu, dan semuanya sahih. dan tidaklah ini menghadkan tempoh minimum bagi menetapkan istilah ‘musafir’ pada perjalanan itu, dan tidak warid dari nabi had minimum bagi apa yg dinamakan ‘safar’. maka hasilnya, setiap apa yg dipanggil ‘safar’, maka dilarang padanya wanita tanpa suami atau mahram, sama ada 3 hari, atau 2 hari, atau 1 hari, atau setengah hari, atau selain itu, kerana adanya riwayat ibn ‘abbas yg mutlak (tanpa menyebut apa2 tempoh) dan ia adalah riwayat akhir sahih muslim yg berbunyi “seorang wanita itu tidak boleh bermusafir melainkan dgn mahram”, dan ini merangkumi semua yg dinamakan ‘safar’, wallahu a’lam.

    [berkenaan mahram utk haji fardhu]
    Dan telah ijmak umat ini, bhw seorang wanita wajib ke atasnya haji yg fardhu apabila dia mampu kerana keumuman firman Allah: ((dan menjadi hak Allah ke atas manusia utk mereka mengerjakan haji)), dan sabda nabi: “dibina Islam itu di atas 5 perkara…”, dan kemampuan wanita itu seperti kemampuan lelaki tetapi ulamak berselisih pada pensyaratan mahram baginya. maka abu hanifah mensyaratkannya sbg syarat wajib haji melainkan jika jaraknya dgn mekah kurang dari 3 marhalah, dan dia dipersetujui oleh sekumpulah ahli hadis dan ahli ra’yi, dan diriwayatkan sebegitu juga dari al-hasan al-basri dan al-nakha’ie. manakala kata ‘ataa’ dan sa’id ibn jubair dan ibn sirin dan imam malik dan al-auza’i dan imam al-syafie mengikut riwayat yg masyhur darinya bahawa tidak disyaratkan mahram, bahkan disyaratkan keadaan yg aman selamat baginya. berkata ashab kami (ulamak syafi’iyyah) keamanan itu didapati dgn adanya suami atau mahram atau wanita2 yg thiqah, dan tidak wajib keatasnya haji -pada pandangan kami- melainkan dgn salah satu dari perkara2 tersebut. jika dia mendapati hanya seorang wanita yg thiqah, ini masih lagi tidak mewajibkan haji ke atasnya. tetapi harus hukumnya dia mengerjakan haji bersamanya dan inilah yg sahih. dan kata sebahagian ashab kami lagi, mereka berpendapat wajib haji ke atasnya apabila wujud sekumpulan wanita atau seorang wanita, dan telah meluas keamanan dan dia tidak berhajat kepada sesiapa pun bersamanya, bahkan dia boleh pergi seorang diri bersama kafilah/convoy yg selamat, tetapi yg masyhur dari imam al-syafie dan jumhur ashabnya ialah pendapat yg pertama tadi.

    [berkenaan mahram utk safar yg tidak wajib hukumnya]
    Dan ashab kami berselisih jika wanita itu keluar utk haji tatawwu’ (haji sunat, bukan fardhu), dan safar utk tujuan ziarah, dan perniagaan, dan seumpamanya yg tidak wajib hukumnya. maka sebahagian mengatakan harus baginya keluar bersama wanita2 yg thiqah spt dlm kes haji fardhu (di atas), tetapi JUMHUR MENGATAKAN TIDAK BOLEH MELAINKAN DGN SUAMI ATAU MAHRAM DAN INILAH PENDAPAT YG SAHIH KERANA ADANYA HADIS2 YG SAHIH PADANYA.

    Dan telah berkata Al-Qadhi (‘Iyaadh): dan ulamak telah sepakat bhw tidak boleh wanita itu keluar utk selain haji dan umrah melainkan dgn mahram, kecuali berhijrah dari negara kafir harbi, dan mereka bersepakat bhw dia mesti berhijrah keluar ke negara islam walaupun tidak ada bersamanya mahram.
    (sumber: syarah al-nawawi ke atas sahih muslim)

    *****
    dan inilah sebahagian shj drp kalam2 ulamak ttg masalah ini. dan sesungguhnya banyak lagi jika nk dibawa. kita tak berkeras jika seorg wanita keluar dgn kumpulan wanita yg thiqah setelah tidak mendapati mahram utk safar yg wajib spt yg diterangkan di atas. tetapi utk keluar tanpa mahram, hanya dgn beberapa teman wanita, atau lebih teruk lagi dgn lelaki ajnabi utk melancong2 dan bersiar2, dan lebih teruk lagi ke negara kuffar, maka bertaqwalah kpd Allah. bukan nabi saja2 nk larang, melainkan itu adalah perintah yg turun dari Allah. sanggupkah kita berselisih dgn sekian bnyk hadis2 yg sahih, dan sekian bnyk fatwa2 ulamak, hanya utk berpegang dgn pendapat terpencil sebahagian ulamak moden? wallahu a’lam.
    Allahummahdi nisaa-al muslimeen

Leave a comment